green bowler_153658859

Inom spelbranschen så är ett casinos varumärke otroligt värdefullt. Många företag tävlar om spelarnas uppmärksamhet och marknadsföringen blir snabbt dyr, att då kunna locka besökarna ytterligare genom rykte och image ger en otrolig fördel. 

Företaget grundas

Mr Green är ett casino som grundades 2007 av tre svenskar. Två av dem hade tidigare erfarenhet av casinobranschen genom att vara medgrundare till Betsson, en av världens idag största online casinon. Den tredje personen kom istället från PR och marknadsföringsbranschen, något som genomsyrat företaget från dag ett.

Casinots fokus blev snabbt klart, de skulle fokusera på att leverera en så bra kundupplevelse som möjligt. På vägen vore det inte heller fel om de kunde förmedla fysiska casinons glamour även på webben. Design och image var som sagt direkt i fokus, men namnet var inte lika enkelt att hitta. Till slut hittade de det, Mr Green.

Karaktären Mr Green


Namnet har många kopplingar till casinobranschen. Det kanske mest uppenbara är att ”green” i USA är ett vanligt slangord för pengar. Det är även färgen på de flesta spelmattorna samt husets fack i roulette. I den världskända filmen Gudfadern från 1972 finns det även en karaktär vid namn Moe Greene som äger hotell och casinon i Las Vegas. Där slutar dock den karaktärens likheter med casinosajtens maskot.

Karaktären Mr Green har även fått en bakgrundshistoria som involverar en ”mystisk födsel”, försvunna föräldrar och en barndom spenderat på barnhem. Efter det började resan från fattigdom till rikedom.

Mr Green har nämligen utvecklats till att bli en karaktär som är sofistikerad utan att för den delen vara snobbig. Han är en gentleman som rör sig med överklassen och vackra kvinnor trots att han själv fick en betydligt mer blygsam start på livet. Han gillar att unna sig själv en cigarr eller en dry Martini emellanåt, helt utan vermouth.

Det mest slående med honom är dock hans klädsel. Karaktären går alltid runt med en grön hatt, ett paraply, kostym och manschettknapparna. Ögonen är dessutom alltid dolda, oftast av hatten själv eller av dess skugga, något som skänker karaktären lite extra mystik.

Med allt detta blir det väldigt enkelt att känna igen karaktären, oavsett om han är i logotypen eller på bild i reklam eller i sajtens egna slotspel. Hans mystiska historia berättas i alla bilder, reklamfilmer och spel han är med i.

På många sätt så representerar han även Mr Green som företag, vilka mål och värderingar de har. Han ger besökarna tips om nya spel och strategier. Han gillar sina kunder och behandlar dem rättvist.

Just respekt, heder, artighet, eget ansvar och ödmjukhet är även det något som är återkommande i Mr Greens historia. På sajten beskriver de hur han lever efter en gentlemannakodex med målet att alltid vara lugn oavsett situationen och alltid hålla vad han lovar.

Företaget idag

Än idag ger Mr Greens fokus på kundupplevelsen resultat. År efter år har de tagit hem vinsten i alla fall en kategori på International Gaming Awards, branschmässan för casinon världen över. Det svenska moderbolaget Mr Green & Co AB är dessutom noterat på Stockholmsbörsen. Just nu håller de dessutom på att utvidga sin verksamhet till att även erbjuda möjligheten att satsa på sport.

  • Posted on 27. september 2016
  • Written by admin
  • Categories: Spel och nöje
Kommentarer inaktiverade för En karaktär som varumärke